Hogyan építs hatékony marketinget kisebb büdzséből? – Infláció idején is lehet növekedni
Az infláció nem csak a háztartási költségekre van hatással, hanem a marketingre is. Emelkednek a hirdetési árak, csökken a vásárlói bizalom, és a cégek kénytelenek szorosabbra húzni a nadrágszíjat.
De a jó hír az: a kreatív, fókuszált marketing ilyen helyzetekben működik igazán.

Az infláció hatása a marketingköltségekre
Drágább hirdetési aukciók – Google, Meta
Csökkenő átkattintási és konverziós arányok
Vevői döntés eltolódik – több infó, kevesebb impulzus
Ezért a stratégia és tudatosság fontosabb, mint valaha. Aki okosan költ, előnybe kerül azokkal szemben, akik csak „tolják a pénzt” az algoritmusba.
Érték, nem ár – fókuszálj az üzenetre
A NielsenIQ szerint fontos, hogy infláció idején is a termék értékét és előnyeit hangsúlyozd – a fogyasztók 91%-a még mindig az életminőség javítására fókuszál: Justworks.com
Tippek:
kisebb csomagméret, de mosolygós ár
- Ha nem tudsz árat csökkenteni, csökkentsd az egységnyi tartalmat, így a végösszeg alacsonyabb lesz, de nem kell rontanod a marginodon. Ez pszichológiailag elfogadhatóbb az ügyfélnek.
előnyök–helyettesíthetetlenség hangsúlyozása
- Emeld ki, miért nem lehet mással kiváltani a termékedet. Pl. „Ez az egyetlen, ami X hatást nyújt / Y időt takarít meg / Z funkcióval rendelkezik”.
csomagolás–bundling ajánlat a megtakarítás érzetéért
- Alkoss csomagajánlatokat, amik látszólag nagyobb értéket nyújtanak: „3-at fizetsz, 4-et kapsz”, vagy „együtt olcsóbb”. Ez megtakarítás érzetet kelt, még akkor is, ha az egységár csak minimálisan változik.
Adat + dinamikus árazás = nyereségesség
Használd a marketingadatokat olyan kampányokra, amiket árérzékenységre optimalizálsz, ne csak kattintásokra NIQ, MarTech.
Célzott üzenetek, időzített sales, automata árazási triggerek.
Automatizálás, ERP, tech – maximalizáld a hatékonyságot
Justworks említése alapján infláció során mindennapi műveleteket (pl. számlázás, logisztika) érdemes automatizálni, hogy csökkenjenek a back-office költségek Justworks. Ez jobb fókuszt enged a marketingre.
“Inflációs gondolkodásmód” – proaktív stratégiák
Az AICPA-CIMA javaslata, az úgynevezett “inflációs mindset”:
beszállítói szerződések felülvizsgálata
költségstruktúra hatékonysági vizsgálata
árbeállítás, bufferek kalkulálása ﹣ felkészültség kapcsán AICPA
1. Fókusz a valódi értékre, nem az árra
Ne az legyen a cél, hogy a legolcsóbb legyél, hanem hogy a pénzért valódi értéket kínálj. Infláció idején a vevők sokkal tudatosabbak, jobban megfontolják, mire költenek. Ilyenkor azok a márkák nyernek, akik nem leárazással akarnak versenyezni, hanem jól kommunikált értékajánlattal.
Példa: Ne azt hirdesd, hogy „akciós a szolgáltatásod”, hanem azt, hogy milyen konkrét üzleti eredményt érhet el vele az ügyfél – pl. magasabb konverzió, több lead, időmegtakarítás.
2. Válaszkészség és gyors alkalmazkodás
A “régi kampányok” sokszor nem működnek ugyanúgy válságos időkben. Az inflációs mindset azt jelenti, hogy folyamatosan figyeled a piac változásait, gyors A/B teszteket végzel, és azonnal optimalizálsz. Már nem elég évente egyszer újragondolni a stratégiát – havi szinten kell mérni, újrapozicionálni, csomagolni.
3. Költségek újraértékelése, de nem visszavágása
Ez nem azt jelenti, hogy mindent elvágsz. Inkább azt, hogy a költségeket a megtérülés alapján súlyozod újra. Például: ha tudod, hogy egy Google Ads kampány hoz X ügyfelet Y áron, akkor azt nem vágod vissza – hanem inkább áttolod ide a büdzsét más, kevésbé hatékony csatornákról.
4. Ügyfélmegtartás > új ügyfél szerzés
Inflációs környezetben a megtartás olcsóbb és hatékonyabb, mint az új szerzés. Az “inflációs mindset” egyik kulcsa, hogy az eddigi ügyfelekre koncentrálsz – hogyan tudod őket újra aktiválni, hogyan tudsz értékesíteni nekik még egyszer (upsell/cross-sell). Ilyenkor működik igazán az email marketing, az automatizált remarketing, és a lojalitásprogramok.
5. Rövid távú kampány helyett hosszú távú márkaépítés
Aki inflációs időben is mer építkezni, edukálni, jelen lenni, az hosszú távon a versenytársai fölé nőhet. Ez nem azt jelenti, hogy ne legyenek kampányaid, hanem azt, hogy minden kampány erősítse a márkád hosszú távú pozícióját is.
Összegzés: mit jelent a “marketing inflációs mindsettel”?
Nem pánik, hanem tudatos újrasúlyozás
Nem leárazás, hanem pozicionált értékajánlat
Nem megszorítás, hanem optimalizálás
Nem csak szerzés, hanem megtartás és újraaktiválás
Nem rövid távú tüzet oltás, hanem márkakommunikációs stratégia